Fotoğraf Sergisi & Eski Eşya Pazarı

Fransız Kültür Merkezi ilginç bir sergiye ev sahipliği yapıyor. 15-31 Mayıs tarihleri arasında izleyicilerine Paris dolu bir fotoğraf sergisine ev sahipliği yapacak olan Merkez, İlknur Baltacı'nın objektifinden yansıyanları Paris'ten İzmir'e taşıyor.


Eski eşya pazarları, geleneksel samimi pazar ortamlarının yaşatıldığı Fransızların oldukça ilgi gösterdiği yerlerdir. Bugün ticareti yapılmayan, nadir bulunan, son derece kıymetli ya da orijinal objeler, bu pazarlarda yerini almaktadır.

Ilknur Baltacı’nın, Paris’teki eski eşya pazarlarını konu alan “Sonbahar Gezintisi” isimli sergisi vesilesiyle  İzmir Fransız Kültür Merkezi’nin bahçesinde, 15-16 Mayıs tarihlerinde 14.00 – 20.30 saatleri arasında eski eşya pazarı düzenlenecektir... 






Seçkin güzellikleri ile Paris’i sevmeyi ve onu tekrar-tekrar görme arzusunu bir virüse benzetirim ben. Bu virüsün kanıma ilk girişi 80’li yıllarda olmuştur. O yıllarda her yaz tatilinde Datça’da buluştuğumuz Parisli dostlarıma konukluk ile başlayan Paris’e gidişlerim, daha sonra Paris’in Saint-Germain-des-Pres semtinde keşfettiğim küçük bir otelin konukluğu ile devam etti. Bu arada, Paris’te yaşayan can arkadaşım Gaye’nin iki ayrı daveti ile yönetmekte olduğu derneğin galerisinde “İzmir’dekiler” ve Gaye ile ortak bir proje olan “Fransa Anıları” isimli iki fotoğraf sergisi açtım. Bu gidişlerim esnasında, Paris’li arkadaşlarımdan kent hakkında bildiklerimi ilk ağızdan öğrenmiş oluyordum.  Paris’te, aslında öyle olmama karşın, kendimi sıradan bir turist, sıradan bir yabancı gibi hiç hissetmedim.  Her iki yılda bir yapılan “Fotoğraf Ayı” etkinliklerini de izlediğim ziyaretlerimde, kameramla adeta bir şehir günlüğü tutmaktaydım. Eski-karakteristik veya yaratıcı-yeni mimarisi, köprüleri, sanat kokan sokakları, kıymetli eserleri barındıran müzeleri ve galerileri, ve bağrından nice değerli sanatçının çıktığı bohem kafeleriyle farklılığını hissettiren bu şehrin soluğu, benimki ile karıştığında bulduğum enerjiyi, çektiğim binlerce fotoğrafta saklıyordum.  Metrosu, caddeleri, sokak köşeleri, pasajları, pencereleri, vitrinleri,  gezdiğim müze ve galeri biletlerinden, yerdeki sonbahar yapraklarına kadar, Paris’in her bir nesnesine deklanşörümün mesafesinden dokunduğumu hissediyordum… 

***

… Bu gidişimde, çok özlediğim birçok görsel anıyı günlüğüme işliyorum.  Güneşli bir günde Marais semti sokak aralarında yürürken kendimi büyülü bir yolculuğa çıkmış hissediyorum:  Eski Eşya Pazarı’nda adım adım ilerlerken sağa sola yerleştirilmiş her nesne yaşanmışlığı ile düşsel birer kapı aralıyor ve beni geçmişin bilmediğimiz zamanlarına götürürken ben günlüğüme, Paris’in tarihini, kültürünü yansıttığını düşündüğüm tozlu bir sayfa ekliyorum…

Tezgâhta ucuz fiyat ile alınmayı bekleyen o porselen biblolar, el yapımı cam objeler, kristal kadehler kim bilir kimlerin özenerek kullandığı zenginliklerdi; oysa şimdi, zaman içinde defalarca tozu alınmış bu nesneler sokağın bir parçası oluyorlar.

Bir zamanın kız çocuklarının evcilik oynadığı bebeklerle göz göze geliyorum; hiç büyümedikleri halde geçen yılların izleriyle öyle olgun ve öyle masum, sanki konuşacakmış gibi bakıyorlar.

 Kitaplar, plaklar, eski tablolar, sessizce durdukları yerden Paris’in bohem yaşamını anlatıyorlar…

Vitrin mankenleri bile defalarca gelip geçen moda ürünlerini taşımanın yorgunluğunu tüm tebessümlerine karşın saklayamıyorlar. Ve kullanılmış ikinci el giysiler, o günü anlatan bir dönem sahnesinde oynamak üzere giyilmeyi bekleyen birer kostüm gibi duruyorlar adeta…

İşte, Paris günlüğüme eklenen kuru yapraklarla birlikte yüzlerce yaşanmış hikâyeyi de yanımda alıp getiriyorum…” 

İlknur Baltacı

Kaynak: Fransız Kültür Merkezi İnternet Sitesi 
        http://www.ifturquie.org/izmir-tr/sonbahar-gezintisi/?lang=tr

Yorumlar

Popüler Yayınlar