Gergedan


Gergedan, sıradan bir kasabada bir Pazar günü ortaya çıkan bir gergedanın ardından, giderek artan bir hızla bütün toplumun gergedanlaşmasını anlatır. Bu sürecin dışında kalan ama bilinçlenmeyi başaramadığı için bir direniş de başlatamayan tek kişi, uyumsuzluğuyla diğerlerinden ayrılan Berenger`dir.

30 Mart'ta 16:00 ve 20:00'de Sabancı Kültür Sarayı'nda...

Gergedan
Sahne Sanatları Deneme Topluluğu


Sahne Sanatları Deneme Topluluğu, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerinden oluşmaktadır. İlk temsilini 1979 yılında veren topluluk bugüne dek kırk üç oyun sergilemiş, pek çok değerleri akademisyen ve yönetmen ile çalışmış, bugünün önemli tiyatro sanatçılarını yetiştirmiştir.

Topluluk, bu yıl absürd tiyatronun önemli temsilcilerinden biri olan Eugene Ionesco’nun 1959’da yazdığı ve o günden bugüne dünyada pek çok kez sahnelenmiş olan Gergedan oyunu ile izleyici karşısına çıkmaktadır. Ionesco, oyununun ana fikrini şu sözlerle açıklar: “... birdenbire ortaya çıkan bir düşüncenin bulaşıcı bir hastalık gibi yayılması. Yeni bir din, bir öğreti, bir fanatizm sürükleyiveriyor insanları... Bilmem hiç dikkatinizi çekti mi, insanlar sizin düşüncelerinizi artık paylaşmıyorsa, sanki canavarlarla karşı karşıyaymışsınız duygusu uyanıyor insanda. Örneğin gergedanlarla. Gergedanların saflığı, aynı zamanda acımasızlığı var onlarda. Onlar gibi düşünmüyorsanız göz kırpmadan öldürebilirler sizleri.”

Gergedan, sıradan bir kasabada bir Pazar günü ortaya çıkan bir gergedanın ardından, giderek artan bir hızla bütün toplumun gergedanlaşmasını anlatır. Bu sürecin dışında kalan ama bilinçlenmeyi başaramadığı için bir direniş de başlatamayan tek kişi, uyumsuzluğuyla diğerlerinden ayrılan Berenger’dir. Ionesco bu oyununda Avrupa’yı egemenliğine alan faşizm kadar tüm totaliter düşünceleri ve daha da önemlisi, “akıl, mantık, yöntem, bürokrasi” kalıplarına gözü kapalı inanan modern insanın sıkışmışlığını ortaya koymaktadır. Kitlelerin bilinçsizliği ve “zamana uyma” telaşının karşısına özgür, yalnız bireyi yerleştirir. Böylesi bir dünyada, bu bireyin eylemliliğinin ne olabileceği sorusuyla baş başa bırakır seyirciyi.

Yazan: Eugène Ionesco
Çeviren: Hasan Anamur
Yöneten: Barış Erdenk

Yorumlar

Popüler Yayınlar